הטעות שצלמים עושים עם לקוחות – שמובילה לשחיקה
- CliQ | Team

- 24 באפר׳
- זמן קריאה 3 דקות
עודכן: 19 ביוני
המצלמה שלכם יכולה להיות הכי מתקדמת בעולם, אבל אם אין לכם תקשורת טובה עם הלקוח – לא תצא מזה תמונה אחת שתהיה שווה משהו.כן, אפשר לצלם טכנית מצוין, אבל אם הלקוח לא מרוצה, אם הוא מרגיש שלא הבין מה הולך לקרות, או גרוע מזה – אם הוא מרגיש שהייתם מנותקים – כל ה"מקצועיות" מתמסמסת.
אז איך בונים מערכת יחסים בריאה עם לקוחות? מה עושים עם אי־הבנות, תלונות, לחצים, תמחור ושתיקות מביכות באמצע התהליך? הנה הכתבה שכל צלם צריך לקרוא לפחות פעם אחת.

הלקוח לא תמיד יודע להסביר מה הוא רוצה – וזו לא אשמתו
רוב הלקוחות לא מבינים בצילום, לא יודעים מה זה RAW, לא שמעו על עומק שדה ולא יודעים להבדיל בין סגנון טבעי לבין עריכה דרמטית.מה שהם כן יודעים? מה הם מרגישים כשמשהו מוצא חן בעיניהם – או לא.
לכן אתם צריכים להוביל את השיחה.אם הם אומרים "אני רוצה תמונות קלילות", תשאלו מה זה אומר מבחינתם. תראו להם דוגמאות מהפורטפוליו שלכם. תוודאו שהם מבינים מה אתם הולכים לצלם, איך ייראה היום, ואיך תיראה התוצאה.
מפתח להצלחה: אל תסתפקו ב"סבבה, הבנתי אותך". תפרקו כל דבר קטן לגורמים – ואז תסכמו הכל בעדיפות להסכם או לפחות במייל.
זה יכול להציל אתכם אחר כך אם יעלו שאלות או טענות.
“יקר לי” זה לא קללה – זו הזדמנות להסביר ערך
בוא נדבר תכל'ס. לקוחות אוהבים להתמקח. לפעמים זו אסטרטגיה. לפעמים פשוט כי הם לא באמת מבינים מה עומד מאחורי המחיר שלכם.
הם לא רואים את השעות שאתם משקיעים, בעריכה, בציוד, בלימוד, בתיקונים. מבחינתם – אתם מגיעים, לוחצים על כמה כפתורים, שולחים תמונות-וזהו.
פה נכנס הערך שלכם.
ברגע שאתם מסבירים – בצורה אנושית, בלי התנשאות – מה כולל השירות שלכם, מה התהליך, ולמה התוצאה לא דומה בכלל למה שדוד שלהם מצלם עם האייפון – הם מתחילים להבין. לא כולם יסכימו מיד, אבל אלה שכן – יהיו לקוחות טובים יותר.
שורה תחתונה: תתמחרו לפי ערך, לא לפי “כמה אחרים לוקחים”. ואל תפחדו להגיד "זה המחיר – כי זו הרמה".
שתיקה רועמת – כשהלקוח נעלם
מכירים את זה? הם שאלו, התלהבו, ביקשו הצעה… שלחתם ואז – כלום, שקט, לא עונים, לא חוזרים, פשוט נעלמו.
אל תיקחו את זה אישית. זה קורה לכולם.
אבל כן כדאי לשלוח תזכורת עדינה:“רק רציתי לוודא שההצעה שלי הגיעה. אם יש משהו שתרצה לשאול או להתייעץ עליו – אני כאן :)”
זה לא דחיפה, זה גישה רגועה. הרבה פעמים הלקוח פשוט היה עסוק, התבלבל, או התייעץ עם הפרטנר ופתאום חשב פעמיים. אתם מזכירים בעדינות שאתם כאן – בלי לחץ.
ואם הוא לא חוזר גם אחרי זה? תתקדמו.
לא כל לקוח שווה את האנרגיה שלכם.

אי נוחות מול מצלמה – האויב השקט של כל סט צילום
הרבה לקוחות, במיוחד בצילומי תדמית או משפחה, מרגישים מובכים, מתוחים או פשוט לא בטוחים בעצמם. זה טבעי. וזה לגמרי התפקיד שלכם לשחרר את זה.
איך? אתם חייבים להיות קודם כל בני אדם – לא רק צלמים .לדבר בגובה העיניים, לספר בדיחה, להראות להם תוך כדי את התמונות היפות שיצאו – ברגע שהם רואים את עצמם מחייכים בתמונה טובה, הכול משתחרר.
תזכרו – אתם מצלמים בני אדם, לא אובייקטים. ובני אדם רוצים להרגיש טוב – לא רק להיראות טוב.
תיאום, זמנים, והציפיות שיכולות להתפוצץ
אם אי פעם הגעתם לצילום ואמרו לכם “חשבנו שזה ייקח חצי שעה” – אתם לא לבד.
כמעט כל בעיה בלו"ז מתחילה בזה שלא הסברתם מה הולך לקרות. לקוח לא אמור לנחש.
תנו מראש לוח זמנים. תסבירו כמה זמן תימשך ההכנה, הצילום, העריכה. תדגישו שאם הם מאחרים – זה גוזל זמן מהצילום עצמו. תציעו פתרונות מראש.
וזה חשוב במיוחד בצילומי חוץ, חתונות, ימי צילום עם ילדים – כל דבר שיכול “לברוח” מהשליטה שלכם.
טיפ חשוב: תכינו טמפלט מוכן שאתם שולחים ללקוח לפני כל יום צילום – עם זמנים, ציפיות, מה להביא ומה ללבוש. זה קטן – אבל עושה הבדל ענק.
לסיכום:
המצלמה זה הכלי שלכם – אבל היחסים זה הכל.
כשאתם בונים מערכת יחסים נכונה עם הלקוח – אתם לא רק מצלמים אותו, אתם גורמים לו להרגיש בטוח, מובן, מחובר.וברגע שזה קורה – התמונות לא רק יוצאות טובות. הן מרגשות.





תגובות